Zespół prawników praktyki prawa podatkowego w kancelarii SPCG świadczy usługi w zakresie kompleksowego doradztwa podatkowego. Sporządzamy opinie prawne w przedmiocie wykładni i stosowania przepisów prawa podatkowego. Oferujemy pomoc prawną na wszystkich etapach postępowań związanych ze zobowiązaniami podatkowymi, w tym również w postępowaniach sądowoadministracyjnych.
Na bieżąco analizujemy zmiany w uregulowaniach prawnych z zakresu prawa podatkowego oraz orzecznictwo i interpretacje podatkowe. Śledzimy też przebieg prac legislacyjnych dotyczących przepisów prawa podatkowego.
W niniejszym opracowaniu prezentujemy wybrane przez nas orzecznictwo sądów administracyjnych oraz interpretacje podatkowe, a także informacje o ważniejszych wprowadzonych lub planowanych zmianach w przepisach podatkowych.
Zapraszamy również na łamy naszego bloga, na których na bieżąco podejmujemy się interpretacji przepisów prawa, przede wszystkim z perspektywy przedsiębiorców.
Najnowsze orzeczenia i interpretacje
PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB PRAWNYCH
Spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia ze spółki komandytowej może korzystać z 9% stawki podatku CIT w razie spełnienia kryterium małego podatnikainterpretacja zmieniająca Szefa KAS z dnia 3 lutego 2024 r., sygn. DOP4.8221.60.2023.CPXJ.
Szef KAS wskazał, że spółka z o.o., która powstała w wyniku przekształcenia ze spółki komandytowej, może korzystać z 9% stawki podatku CIT, pod warunkiem spełniania kryterium małego podatnika.
Spółka komandytowa w oparciu o art. 551 § 1 k.s.h. zamierza przekształcić się w spółkę z o.o. Powzięła ona wątpliwości, co do możliwości skorzystania z 9% stawki podatku CIT przez spółkę z o.o. powstałą w wyniku przekształcenia. We wniosku o interpretację wskazano, że zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy CIT z obniżonej stawki podatku nie może skorzystać podatnik, który został utworzony w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, w roku rozpoczęcia działalności oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, jednakże z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę. Tym samym przekształcenie spółki komandytowej w spółkę z o.o. nie pozbawia podatnika prawa do skorzystania z obniżonej 9% stawki podatku CIT.
Ze stanowiskiem tym zgodził się Dyrektor KIS. Wskazał, że spółkę z o.o. powstałą w wyniku przekształcenia uznać należy za podmiot rozpoczynający działalność (w roku przekształcenia) i nie dotyczy jej warunek posiadania statusu małego podatnika, zgodnie z art. 19 ust. 1e ustawy CIT.
Jednak Szef KAS uchylił interpretację Dyrektora KIS. Zaznaczył, że spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia nie powinna być traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność, a tym samym obowiązują ją limity przychodów wskazane w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, zarówno za roku, w którym nastąpiło przekształcenie, jak i za rok poprzedni.
PODATEK DOCHODOWY OD OSÓB FIZYCZNYCH
Treść przelewu bankowego zastępuje oświadczenie o wyborze formy opodatkowaniawyrok NSA z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. akt II FSK 710/21.
NSA stwierdził, że wskazanie przez podatnika w opisie przelewu bankowego kierowanego do urzędu skarbowego jako tytułu przelewu „zaliczka na podatek liniowy” jest wystarczające do uznania, że podatnik złożył skuteczne oświadczenie o wyborze takiej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy PIT, podatnik może wybrać sposób opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy PIT (tzw. podatek liniowy). W tym celu obowiązany jest do złożenia – właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego – pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
W stanie faktycznym sprawy, podatnik w tytule przelewu bankowego do urzędu skarbowego wyraźnie wskazał, że jest to wpłata zaliczki na PIT-36L, tj. na podatek liniowy. W jego ocenie, tak opisana i w terminie zapłacona na konto urzędu skarbowego zaliczka na podatek, stanowi skuteczne złożenie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy PIT.
Ze stanowiskiem tym nie zgodził się dyrektor KIS oraz WSA w Szczecinie. Oba organy wskazały, że sam przelew zaliczki na podatek liniowy do urzędu skarbowego nie zastępuje konieczności terminowego złożenia pisemnego oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania.
NSA przyznał rację podatnikowi. Podzielił jego argumentację, iż oświadczenie woli wyrażone w opisie przelewu bankowego spełnia przesłanki oświadczenia z art. 9a ust. 2 ustawy PIT, ponieważ ma formę pisemną, skierowane zostało w ustawowym terminie do organu podatkowego przez oznaczonego podatnika oraz zawiera wyraźną wolę wpłaty zaliczki na podatek liniowy, co jest jednoznaczne z wyborem tej formy opodatkowania.
Ulga na działalność badawczo-rozwojową obejmuje wynagrodzenie za okres usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy (np. z powodu urlopu)interpretacja ogólna Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2024 r. sygn. DD8.8203.1.2021.
Zgodnie z wydaną interpretacją ogólną Ministra Finansów, do kosztów kwalifikowanych ulgi badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 26e ust. 2 pkt 1 ustawy PIT i art. 18d ust. 2 pkt 1 ustawy CIT, należą również należności z tytułu usprawiedliwionej nieobecności pracownika, do których poniesienia pracodawca jest zobowiązany na podstawie odrębnych przepisów, w tym wynagrodzenie za czas urlopu oraz choroby.
W ocenie Ministra Finansów, do katalogu przychodów z art. 12 ust. 1 ustawy PIT należą także przychody pracownika związane z jego usprawiedliwioną nieobecnością w pracy, tj. wynagrodzenia za czas urlopu oraz choroby. Tym samym stanowią one elementy składowe wynagrodzenia pracownika i powinny być zaliczone do składników kosztu wynagrodzenia kwalifikowanego do ulgi badawczo-rozwojowej, w części określonej ustawowo.
Jak wynika z przepisów podatkowych, za koszty kwalifikowane tej ulgi uznawane są wynagrodzenia poniesione w danym miesiącu (oraz sfinansowane przez płatnika składki z tytułu tych należności), w takiej części, w jakiej czas przeznaczony na realizację działalności badawczo-rozwojowej pozostaje w ogólnym czasie pracy pracownika w danym miesiącu.
Interpretacja zwrotu „ogólny czas pracy” nie jest jednolita. Zgodnie z prezentowanym stanowiskiem organów podatkowych, w tym dyrektora KIS (m.in. w interpretacji indywidualnej prawa podatkowego z dnia 27 lipca 2022 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.296.2022.2.IM) za „ogólny czas pracy” uznać należy wyłącznie czas faktycznie przepracowany. Odmienne stanowisko w tej sprawie zajmowały sądy administracyjne, opowiadając się za poglądem prawnym zaprezentowanym w przedmiotowej interpretacji ogólnej.
PODATEK OD TOWARÓW I USŁUG
Zastosowanie przez wystawcę faktury VAT zawyżonej stawki podatku nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia podatku naliczonegointerpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 8 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.556.2023.2.KK.
Spółka będąca czynnym podatnikiem VAT i VAT UE planuje nawiązać współpracę z polskimi przewoźnikami dla potrzeb transportu międzynarodowego towarów z Federacji Rosyjskiej do Polski oraz z Norwegii do Polski. Nabywane usługi będą przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Spółka będzie otrzymywała od przewoźników faktury VAT za wykonane usługi transportu międzynarodowego. W związku z powyższym spółka wystąpiła z wnioskiem o indywidualną interpretację, czy w przypadku otrzymania od kontrahenta faktury VAT ze stawką 23%, pomimo spełnienia warunków do zastosowania stawki 0% (jak usługi transportu międzynarodowego), będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia VAT z tych faktur. W jej ocenie, taka możliwość istnieje.
Ze stanowiskiem tym zgodził się Dyrektor KIS. Wskazał, że aby podatnik miał prawo do odliczenia podatku naliczonego, muszą zostać spełnione warunki wynikające z art. 86 ustawy VAT oraz nie mogą zaistnieć przesłanki negatywne wskazane w art. 88 ustawy VAT. Natomiast zastosowanie błędnej (zawyżonej) stawki podatku przez wystawcę faktury nie pozbawia nabywcy prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie stanowi to żadnej z negatywnych przesłanek, uniemożliwiających odliczenie tego podatku, wymienionych w art. 88 ustawy VAT.
FUNDACJA RODZINNA
Fundacja rodzinna nie podlega klauzuli przeciw unikaniu opodatkowaniaopinia zabezpieczająca Szefa KAS z dnia 21 grudnia 2023 r., sygn. DKP3.8082.5.2023.
Zgodnie z opinią zabezpieczającą Szefa KAS, utworzenie fundacji rodzinnej, wniesienie do niej mienia, prowadzenie przez nią działalności gospodarczej oraz otrzymanie przez beneficjentów świadczeń nie podlega klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania (z art. 119a § 1 OrdPod), pomimo wystąpienia korzyści podatkowej.
Z wnioskiem o wydanie opinii zabezpieczającej wystąpili przyszli fundatorzy (rodzice pozostający w związku małżeńskim), którzy planują założenie fundacji rodzinnej. Poza fundatorami beneficjentami fundacji mają być także ich dzieci oraz zstępni tych dzieci. Fundacja rodzinna ma gromadzić mienie (w tym udziały i akcje w spółkach) i zarządzać nim w interesie beneficjentów, poprzez prowadzenie skupionej w jednym podmiocie działalności inwestycyjnej i reinwestowania majątku. Zgodnie ze statutem, fundacja rodzinna ma również m.in. pokrywać koszty edukacji swoich beneficjentów oraz inwestować w podejmowane przez nich działania biznesowe.
W ocenie Szefa KAS, w sprawie występuje przesłanka konieczna dla stwierdzenia unikania opodatkowania, tj. powstanie korzyści podatkowej z racji niepowstania zobowiązania podatkowego zgodnie z ustawą PIT oraz ustawą o podatku od spadków i darowizn. Mając jednak na uwadze przyczynę założenia fundacji rodzinnej (wdrożenie planu sukcesji majątku oraz ochronę posiadanego przez fundatorów mienia) nie można uznać, iż jej utworzenie ma charakter sztuczny. Uzyskane w ten sposób korzyści podatkowe nie będą też sprzeczne z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej, w tym ze zwolnieniami świadczeń przekazanych beneficjentom przez fundację rodzinną zgodnie z art. 3 pkt 9 ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ze zwolnieniem wypłat z fundacji rodzinnej na rzecz najbliższej rodziny z art. 21 ust. 1 pkt 157 i ust. 49 ustawy PIT.
Tym samym brak jest spełnienia przesłanek z art. 119a OrdPod i podstaw do zastosowania klauzuli przeciw unikaniu opodatkowania.
Nowości legislacyjne
Projekt ustawy regulującej kwestię raportowania przez e-Platformy
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy wdrażającej Dyrektywę DAC7 (Dyrektywa Rady UE 2021/514 z 22 marca 2021 r. zmieniająca Dyrektywę 2011/16/UE w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania), która reguluje kwestię raportowania organom podatkowym przez operatorów platform cyfrowych danych o transakcjach sprzedaży towarów i niektórych usług. Ustawa ma wejść w życie w dniu 1 lipca 2024 r.
Projekt przewiduje, że:
raportowaniu mają podlegać sprzedawcy, którzy w okresie sprawozdawczym przekroczyli na danej platformie limit 30 transakcji sprzedaży towarów lub limit kwoty uzyskanego wynagrodzenia o równowartości 2 tys. EUR,
operatorzy platform cyfrowych będą zobowiązani do wypełnienia procedury należytej staranności do dnia 31 grudnia 2024 r. oraz obowiązków sprawozdawczych do dnia 31 stycznia 2025 r,
na liście czynności objętych raportowaniem będą wykonywane za wynagrodzeniem: sprzedaż towarów, świadczenie usług, udostępnianie środków transportu (np. najem pojazdu) oraz udostępnienie nieruchomości, udziałów w nieruchomościach lub ich części,
za platformę sprzedażową uznać należy będzie nie tylko strony internetowe lub ich części, ale także aplikacje (także mobilne) z wyjątkiem oprogramowania umożliwiające wyłącznie przetwarzanie płatności czy wystawianie przez użytkowników ogłoszeń,
obowiązki sprawozdawcze będą polegały na przekazywaniu Szefowi KAS zbiorczej informacji na temat sprzedawcy lub sprzedawców zawierających transakcje za pomocą platformy.
Projekt ustawy wdrażającej przepisy o globalnym podatku minimalnym
Trwają prace nad ustawą o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek wchodzących w skład grup międzynarodowych i krajowych. Ma ona implementować przepisy dyrektywy Rady (UE) 2022/2523 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania. Celem dyrektywy jest wdrożenie w Unii Europejskiej globalnych zasad przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania (tzw. zasad GloBE) – części tzw. filaru II OECD. Zakładają one, że największe przedsiębiorstwa międzynarodowe będą podlegały każdego roku sprawdzeniu, czy spełniają wymóg minimalnego efektywnego poziomu opodatkowania w wysokości 15 proc.
Projekt ustawy zakłada trzy rodzaje podatku wyrównawczego:
globalny podatek wyrównawczy (IIR),
krajowy podatek wyrównawczy (QDMTT),
podatek od niedostatecznie opodatkowanych zysków UTPR.
Projekt ma zostać przyjęty przez rząd w III kwartale 2024 r.
Działamy nieprzerwanie od ponad 35 lat. Działalność opartą o kompleksowe usługi prawne rozpoczęliśmy w Krakowie, gdzie znajduje się główna siedziba Kancelarii. Nasze pozostałe oddziały znajdują się w Warszawie, Katowicach oraz we Wrocławiu. Kancelaria prawna SPCG od wielu lat zalicza się do czołówki największych niezależnych firm prawniczych w Polsce.
Kancelaria prawna w Krakowie: ul. Jabłonowskich 8
31-114 Kraków